2019-01-24 12:08:36

Praca biurowa a schorzenia kręgosłupa. Jak sobie z nimi poradzić?

Jakie dolegliwości powoduje siedzący tryb życia?

Na pierwszym miejscu każdy z nas pomyśli oczywiście o dolegliwościach związanych z kręgosłupem, jak dyskopatia, lumbago, rwa kulszowa czy uciskanie korzeni nerwowych, ale warto zdać sobie sprawę z tego, że to nie są jedyne zagrożenia, które czyhają na Ciebie, gdy wiele godzin spędzasz za biurkiem. Jeżeli do pracy dojeżdżasz samochodem lub komunikacją, na osiem godzin zasiadasz przed komputerem, a następnie wracasz do domu i odpoczywasz na kanapie, musisz być świadomym tego, że w końcu dopadną Cię te, czy inne choroby (m.in. nadwaga, nadciśnienie, cukrzyca, żylaki, zaparcia, czyli tzw. „syndromu leniwego jelita”, problemy z oddychaniem, zapalenia stawów czy częste bóle głowy…).

Zwiększ aktywność fizyczną

Nawet niewielkie zwiększenie aktywności fizycznej, jak np. półgodzinny codzienny spacer poprawi Twoją kondycję i kojąco wpłynie na kręgosłup. Jeżeli nie musisz w danej chwili przebywać przy komputerze (masz przerwę), warto parę chwil przeznaczyć na chodzenie, czy rozciąganie się. Koniecznie pomyśl też o zakupie sprzętu, z którym będziesz ćwiczyć w domu. Dobrym rozwiązaniem jest duża piłka do pilatesu, która stabilizuje pozycję kręgosłupa, zakup hantli lub kettle ball – ćwiczenia siłowe wzmocnią Twoje mięśnie, a mocniejsze ciało lepiej poradzi sobie z uwalnianiem napięcia zgromadzonego w stawach. Ćwiczenia te wpływają również na kości, co w  przyszłości zmniejszy ryzyko osteoporozy w późniejszym wieku.

Warto też pomyśleć o zakupie poduszki ortopedycznej lub poduszki sensorycznej, która doskonale sprawdza się w leczeniu bólu kręgosłupa.

Zmień swoje nawyki

Warto wyrobić sobie zdrowe nawyki zmieniania postawy podczas siedzenia przy komputerze. Jeżeli masz możliwość, dobrze jest wybrać krzesło, które umożliwia regulację stopnia nachylenia i biurko, z regulacją wysokości blatu, dzięki czemu od czasu do czasu pracę siedzącą będziesz mógł zamienić na stojącą.

Masaże

Gdy bóle kręgosłupa bardzo doskwierają, warto pomyśleć też o masażach. Przez uciśnięcie odpowiednich kręgów napięcie mięśniowe zmniejszy się, to zaś przyniesie ulgę. Regularnie wizyty u fizjoterapeuty pomogą Ci zwalczyć dolegliwości związane ze schorzeniami kręgosłupa – lekarz poinformuje Cię o ćwiczeniach, które powinieneś wykonywać, dzięki czemu utrzymasz swoje ciało w lepszej kondycji.