2018-12-30 10:13:04

Ból kolan – jak sobie z nim poradzić?

Skąd bierze się ból?

Na początku wyjaśnijmy, skąd bierze się ból kolan i co może być jego przyczyną. Nie ma oczywiście jednoznacznej odpowiedzi – ból może pojawiać się z różnych powodów. Dla osób aktywnie uprawiających sport, np. biegających, wspinających się lub uprawiających treningi siłowe (ale nie tylko, mowa w tym miejscu również o osobach, które na co dzień, np. w pracy, dźwigają ciężkie przedmioty), jest on konsekwencją przeciążenia stawów. Ból pojawia się również wtedy, kiedy dochodzi do jakiegoś skręcenia, zwichnięcia, zapalenia bakteryjnego, bądź też jeżeli dotykają nas przewlekłe schorzenia, jak zwyrodnienia stawów.

Jak sobie z nim poradzić?

Jeżeli po wysiłku czujemy, że bolą nas kolana, pierwsze co powinniśmy zrobić, to zaniechanie treningów – dalsza aktywność fizyczna mogłaby tylko pogorszyć stan stawów. Należy też wtedy sięgnąć po środki przeciwzapalne. Gdy ból się zmniejszy lub minie, nie powinniśmy wracać jeszcze do „starego” planu treningowego – ćwiczenie, które mogą pomóc nam do powrotu do aktywności fizycznej to m.in. jazda na rowerze stacjonarnym.

Jeżeli w kolanie pojawi się stan zapalny – narażeni są na to głównie pracownicy biurowi, pracownicy firm dostawczych, a także sprzątaczki, czyli osoby, których kolana przez większą część dnia są w zgięciu, a także osoby, które dźwigają ciężkie przedmioty – należy natychmiastowo udać się do lekarza. Ten dostosuje farmakoterapię, zaleci rehabilitację, a także wskaże na to, czego należy unikać, by nie nabawić się zapalenia ponownie. W ten sam sposób należy postąpić, jeżeli dostąpimy jakiegoś urazu.

Ból kolan a wiek

Z wiekiem stawy zużywają się. Niestety dotyczy to przede wszystkim kolan, które najbardziej są narażone na obciążenia. Pierwszymi symptomami, że coś z naszymi kolanami jest nie tak, jak być powinno są: bóle, gdy wchodzimy po schodach, a co gorsza, przy każdym innym ruchu, objawy zapalenia i sztywne stawy, czyli tzw. „drewniane nogi”. Jest to oznaką zużywania się chrząstki stawowej, która wraz z upływem lat, staje się co raz bardziej cienka i mniej gładka, nie jest też w stanie pobierać substancji odżywczych. Kiedy chrząstka ta całkowicie zniknie, nie chroni już stawów, co może powodować co raz większy ból.

Objawów bólu kolan nie można bagatelizować. Próba przeczekania, aż ból sam minie, może skutkować unieruchomieniem stawu, a nawet inwalidztwem.

Skuteczne rady na zmniejszenie bólu

Jeżeli skarżymy się na ból kolan, warto udać się na wizytę do fizjoterapeuty i zapisać się na rehabilitację, a także wykonywać zalecone przez niego ćwiczenia. Czynności, które pomogą nam zmniejszyć ból na co dzień, to m.in. unikanie przebywania w jednej pozycji, zdrowa dieta, bogata w owoce i kwasy omega-3.